hvordan-bli-positiv

Prøver du å være positiv, men får det ikke helt til?

Ja, da er du ikke alene. Det er mange som prøver å gjøre sitt beste for å snu på tankene slik at de blir mer positive uten at de får det helt til.

Nå skal jeg fortelle deg hva som kan være årsaken til det.

Ekko fra barndommen

Gjennom hele livet ditt, så er du formet ut fra dine opplevelser, hendelser, erfaringer etc. Det du opplever fra barndommen er med på å forme deg som person. I alderen 0-8 år er vi veldig mottakelig for hva som blir gjort og sagt til oss, fordi vi har ikke noe filter. Vi tror på det som blir sagt til oss, og vi gjør det til vår sannhet. Når du får lignende opplevelser senere i livet ditt, så hopper ditt ”ekko” frem. Ditt ubevisste tenker: ”Oi, dette har jeg opplevd tidligere”, og så forsterker du følelsen du har i kroppen din. La oss ta et eksempel: 3 jenter bruker å leke sammen i barnehagen. Plutselig en dag, så sier de til den ene jenta: ”I dag får ikke du være sammen med oss fordi vi har GulT-skjorteDag”. Dersom du er den ene jenta, så vil du kanskje tenke: ”Hva er dette for noe? Vil de ikke være sammen med meg?” Normalt sett, så får vi ingen ”traumer” med en gang dette skjer, men dersom du opplever det samme igjen, så begynner ekkoet ditt å vokse. Neste gang vil ditt ubevisste sinn kjenne igjen opplevelsen/ følelsen fra sist, og du starter å danne ditt eget mønster.

Nå har denne jenta vokst opp, og har en grunnleggende følelse av å ikke passe inn, eller være god nok – basert på opplevelsene sine fra barndommen. Hver eneste dag, så blir vi ”utsatt” for hendelser som kan forsterke følelsene fra barndommen. Når du starter med å tenke mer positivt, så får du en indre konflikt mellom ditt ubevisste sinn og ditt bevisste sinn. Du vil gjerne starte med å tenke mer positivt fordi det skal gi deg et bedre liv. Så møter du på en hendelse som vekker ditt ekko, og dine gamle tanker er tilbake igjen.

Lur kroppen din

Det er dette som skjer med deg når du forsøker å snu tankene dine. Ditt ubevisste sinn vil alltid forsøke å gjøre det som er lettest for deg – ut fra dine følelser. Derfor vil kroppen din gi opp ditt forsøk i å endre tankene dine, og få deg til å gå tilbake til ditt gamle mønster. Det er mye lettere for deg å gå tilbake slik du alltid har tenkt tidligere. Det krever mye mindre av deg, og du trenger ikke å bruke mye energi på å snu tankene dine.

Det er her du må gjøre jobben dersom du ønsker å lykkes. Du må vite på forhånd at kroppen din kommer til å gjøre et helhjertet forsøkt på å lure deg slik at du går tilbake til ditt gamle jeg. Noen må jobbe med seg selv i 1 uke for å klare det, andre trenger mer tid. Det kommer ann på jobben man gjør, og hvor dedikert man er på å få en endring.

Sett deg mål!

Det første man bør gjøre, er å sette seg et MÅL for HVORFOR man ønsker å bli mer positiv. Det er utrolig viktig å jobbe godt med sitt HVORFOR. Årsaken til at det kan lønne seg å vite 100% hvorfor man skal endre tankene sine er dette:

Når du vil gi opp. Når du ønsker å gå tilbake til gammelt mønster, så vil det være stor hjelp i å ha målet sitt klart og tydelig fremfor seg. Da vil du lettere huske hvorfor du skal gjøre denne endringen, og hvorfor den er bra for deg. Det vil gi det en større forutsetning for å lykkes.

I tillegg, så vil det være lurt å lage seg en ”kriseplan”. Det vil si: når du er nær ved å gi opp, så bør du kjenne deg selv godt nok til å vite hvordan du har reagert tidligere. Deretter, så har du laget en plan på FORHÅND til hvordan du skal takle din nedtur. Når du allerede er på vei ned, så er det som regel for sent. Din kriseplan må du lage FØR du går i kjelleren. Og den bør henge på en synlig plass slik at du ser den tydelig og klart.

Dersom du vet at du normalt klarer 1 uke før du gir opp, så kan du denne gangen gi deg selv 10 dager. Deretter lager du en plan til hvordan og hvorfor du skal fortsette i 10 dager til. Så 10 nye dager osv. Når du har gjort dette 1 måned, så er MYE av jobben gjort, og du vil garantert kjenne det på kroppen din. Både i forhold til at fysiske og mentale ting.

Kostholdstipset som gjør det enklere

Et lite tips helt til slutt; Kutt mest mulig sukker i kostholdet ditt. Det vil gi deg mye større forutsetning for å kunne endre tankene dine. Når blodsukkeret ditt er jevnt og godt, så blir det lettere for deg å tenke positivt.

Hva er ditt beste tips til å snu tankegangen når du står fast?

Ha en positiv dag! Klem fra Rachel.


I Gullpakken hjelper vi deg å være positiv. Ikke medlem? Les mer her:

meld deg på

Leave a Comment

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *