hvordan-meditere

Derfor burde du starte å meditere – i dag!

Meditasjon er et fantastisk virkemiddel til bedre søvn, positive tanker, bedre humør, indre ro, mindre stress, klarhet i livet, og mer lykke, overskudd og glede. Selv mediterer jeg gjerne hver eneste dag, og jeg får fantastisk mye igjen for det. Meditasjon er enkelt sagt en rolig og avslappende stund med deg selv, der du har mulighet til å samle krefter og koble ut. Og hvem trenger vel ikke det?

Hvorfor meditere?

Meditasjon gjør at kroppen reduserer stressrelaterte kjemikaler slik som f.eks. kortisol. Det gjør også at serotoninnivået i kroppen øker og du føler deg bedre. Gjennom å redusere stressnivået i kroppen din, vil også blodtrykk og kolesterolnivå senkes, og du vil oppleve at helsen din blir stadig bedre. Alle disse positive gevinstene leder på slutten av dagen til bedre søvn, mer overskudd, og økt energi i hverdagen.

Det er rett og slett en positiv sirkel, så hvorfor ikke slutte seg til den allerede i dag?

Et bedre liv i 9 trinn

Om du er en av dem som ikke har prøvd å meditere før, så har jeg 9 trinn som du kan følge for å starte med meditasjon. Det er enkelt, avslappende og utrolig gøy. Her er min 9-trinns oppskrift på daglig meditasjon:

1. Sett på avslappende musikk

Sett på din absolutte favorittmusikk for å sette en rolig og behagelig stemning. Det finnes mye god meditasjonsmusikk, og du kan godt søke på internett eller på YouTube for å finne frem til gode melodier.

2. Finn ditt sted

Legg deg ned, eller sett deg på en komfortabel plass. Tenk over hvor den beste plassen er for deg, hvor du kan få være helt i ro uten å bli forstyrret. Tenk også hvilken tid på døgnet som er best for deg. Test det gjerne ut morgen, ettermiddag eller kveld. Om du har tendens til å sovne, så kan det være lurt å sitte. Du kan også finne ditt favorittsted. For eksempel i skogen, ved stranden, fjellet osv.

Om du ikke har mulighet til å dra til ditt favorittsted, så kan du visualisere denne plassen. Det er 20 grader, godt og varmt, solen skinner, du sitter på stranden, kjenner sanden mellom tærne og hører havet bruse…

3. Konsentrer deg om hver del av kroppen

Lukk øynene, og konsentrer deg om del for del av kroppen din. Slapp av for hver del du fokuserer på, til den føles dypt avslappet. Start med toppen av hodet og gå nedover til pannen, øynene, kinnene, kjeven, skuldrene, brystet, armene, magen, hoftene, lårene, knærene, anklene og helt ut i tærne. Når du tar del for del så kjenn at du blir mer og mer avslappet jo mer detaljert du blir.

4. Pusten

Kjenn at du puster inn gjennom nesen (og helt ned i magen) og ut gjennom munnen. Tell gjerne til 6 på innpust, og deretter til 6 på utpust. Se for deg at du puster inn ro og harmoni og puster ut avfall. Legg gjerne til en favoritt farge. Visualiser at du puster fargen inn, og se for deg at denne fargen brer seg rundt i hele kroppen din og som gjør at du blir mer og mer avslappet.

Avfall som du puster ut kan feks være: negative tanker, bekymring, støy, stress, følese av å ikke være god nok osv.

5. Pust slik noen ganger

Pust slik noen ganger mens du lytter til musikken. Kjenn at du tømmer sinnet ditt for alle negative tanker du vil bli kvitt, samtidig som du kjenner deg mer og mer avlappet i kroppen.

6. Affirmasjon

Legg inn en affirmasjon for hva du ønsker å oppnå med meditasjonen. Om det er at du skal reduserer stress, så fokuserer du på at du skal være rolig og avslappet. Skriv gjerne ned affirmasjonen på forhånd, og gå gjennom den i hode før du starter. F.eks: «Jeg er rolig og avslappet i enhver situasjon». Eller «Jeg er sterk og trygg og glad i meg selv!»

7. Følelsen

Få med deg følelsen for hva du ønsker i livet ditt. Beskriv følelsen du ønsker. Kjenn på fordelen med det du ønsker deg, og implementer det godt i kroppen din.

8. Vær i følelsen

Bruk noen minutter på bare å være i denne følelsen du har skapt.

9. Kom tilbake

Tell fra fem til en, og si til deg selv for hvert tall at du kommer mer og mer tilbake. Når du åpner øynene så skal du være rolig og avslappet i kroppen, og ha en fantastisk flott dag.

Gjør meditasjon for din del og ditt liv, slik at du får de resultatene du ønsker deg. Når du mediterer så gjør du deg selv en stor tjeneste, og jeg håper at dette blogginnlegget inspirerte deg til å gi det et forsøk.

Skal du prøve meditasjonsoppskriften min? Mediterer du kanskje fra før av?

Skap deg en fantastisk dag.

Klem fra Rachel.


Ønsker du en gratis lydfil som kan hjelpe deg å slappe av mer i hverdagen og som kan gi deg mer energi? Den kan du laste ned her:

lydfil-slapp-av

Lagre

Lagre