slik-takler-du-stress

4 måter å håndtere stress best mulig

Alle håndterer stress forskjellig. Noen er flinke til å flytte og få stress ut av kroppen sin, mens andre blir helt overveldet og får nesten angstanfall når det skjer for mye på en gang. Dersom du ikke helt har funnet ut hvordan du kan håndtere stress best mulig, så skal du få noen tips til hvordan du kan gjøre det.

1. Finn ut hvilke situasjoner som gir deg stress

Når du har funnet ut hva som stresser deg, så kan du trene deg selv i å endre hva du tenker i stress-situasjonene. Du kan bruke et par minutter på å visualisere situasjonen, og deretter se for deg det optimale resultatet i situasjonen. Dersom du gjør dette 2 minutter hver dag (det er 0,14% av dagen din), så vil du trene ditt ubevisste sinn til å takle stress bedre. Ditt ubevisste sinn lar seg lett ”lure”, og det vil si at du kan lure ditt ubevisste sinn til å tro på det du vil. Altså: du kan trene ditt ubevisste sitt til å takle stress på en positiv måte.

2. Positivt selv-snakk

Du snakker til deg selv hele tiden inni hodet ditt. Du kan enten la Kritikk-kjærringa ta over hodet ditt. Det er hun som konstant gir deg negative tanker og ideer som du tror på. Eller så kan du la Glad-kjærringa ta over, og gi deg positive tanker og ideer. Du kan aktivt gå inn i ditt hode, og stoppe Kritikk-kjærringa. Du kan identifisere hvem av disse to som snakker til deg. Det blir som en trassig liten 3 åring som vil ha oppmerksomhet. Men her er det du som bestemmer. Du gir oppmerksomhet til Glad-Kjærringa, og du gir henne energi. Deretter overser du Kritikk-kjærringa og hennes negative tanker til deg selv. Etter hvert blir du bedre på å se hvem som snakker til deg, og så gir du mest rom til Glad-Kjærringa. Det er hun som skal få deg opp og frem.

3. Pusten din

Dette er en enkel teknikk som kan gjøre deg umiddelbart stressfri. Lær deg selv å puste helt ned i magen din og fokuser på at kroppen din er rolig og avbalansert. Gjenta denne pusteøvelsen 3-4 ganger 1 gang per time. Dersom du puster helt ned i magen din, så forteller du kroppen din at den er rolig. Dersom du puster kun ned til brystkassen din, så forteller du kroppen din at den er stresset. Her kan du lese mer om hvordan du kan gjøre det i detalj.

4. Muskelavslapning

Hvor i kroppen din blir du stresset? Er det i hodet ditt, eller får du en følelse av at du blir lammet i armer og bein? Eller kjenner du at det blir stramt i brystet ditt. Alle som blir stresset kjenner det også fysisk på kroppen sin.

Her er det du kan gjøre: Du setter deg godt til rette i en stol. Deretter ser du for deg at du starter på toppen av hodet ditt. Du kjenner at musklene dine i hodet ditt, rundt øynene dine, kjeven din osv blir mer og mer avslappet. Du kan også se for deg at du sprer varme og avslapning inn i musklene. Deretter fortsetter du nedover nakken din, skuldrene dine, armer, rygg, bekken og til sist beina dine.

Dette er en veldig nyttig og effektiv øvelse som kan gjøre kroppen din avslappet på 1-2-3. Det krever kanskje litt av det de første gangene når du gjør det, men det går lettere og lettere for hver gang. Etter hvert vil kroppen din forstå hva du er i ferd med å gjøre, og det vil kanskje ta deg et par minutter å slappe totalt av i kroppen din. Kanskje mindre også. Jeg elsker denne øvelsen, og bruker den ofte på meg selv. Jeg kjenner at jeg blir varm og god innvendig. Og det gjør veldig godt.

For dere som vil ta denne øvelsen et steg videre:

Det jeg også bruker å gjøre, er å finne ut hva som er dagens favorittfarge. Deretter fører jeg denne fargen inn i musklene mine. I tillegg tenker jeg over hva jeg ønsker at dagen skal inneholder. Det kan være ord slik som: ro, balanse, kommunikasjon, kraft, kunnskap etc. Disse ordene fører jeg inn i musklene mine sammen med min favorittfarge.

Dette gjør godt folkens, og det er bare sååå deilig å få en avslappende og varm følelse som strømmer gjennom hele kroppen min.

Ha en super og avslappende dag!

Klem fra Rachel.

Leave a Comment

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *