bedre-selvtillit

Bli lykkelig hver dag med disse 5 tipsene

I dag tenkte jeg å sette fokus på hverdagslykke. Jeg bare elsker å hjelpe mennesker med hverdagene sine, for jeg har selv vært der at jeg ikke hadde gode hverdager. Jeg har jobbet med folk i over 20 år, som leder, terapeut og coach, og har gjennom denne tiden erfart at tankene våre styrer oss 24 timer i døgnet. Bevisstgjøring av tankene dine er første steg til å få en lykkeligere hverdag.

Så hva er egentlig lykke? Hvordan kan vi være lykkelige hver dag? Og hva er det som hindrer oss fra å være lykkelige?

Lykke er ikke en destinasjon, men en måte å leve livet våres på hver eneste dag.

I den sammenheng ønsker jeg å spørre deg: Hvem er egentlig du? Er du en person som i utgangspunktet er en kritiker? Mange av oss lever et liv der vi kritiserer og er negative – enten andre eller seg selv. Jeg var en av dem som var nettopp der. Jeg har vært min verste uvenn og kritisert meg selv som et uvær, og dette ga meg alt annet enn lykke.

Så hvordan skal vi klare å være lykkelige hver dag? Jeg mener det er utrolig viktig at du bestemmer deg hvor hvordan du skal leve livet ditt. Du må rett og slett gjøre et valg på om du er en person som skal være lykkelig. Det er ikke alltid enkelt å forstå hvordan du kan oppnå denne lykken, men her er 5 punkter som kan åpne øynene dine for hverdagslykke.

1. Finn de små gledene

Hverdager består ikke av “de store” øyeblikkene som konfirmasjoner og bryllup, hverdager er bygget opp av masse små øyeblikk. Om du blir bevisst dette, kan du starte å lete etter de lykkelige, små tingene i livet ditt. Det du må gjøre er å definere din hverdagslykke, hva som gjør DEG lykkelig. De små øyeblikkene kan for eksempel være:

  • Et smil fra barna dine
  • Sola skinner
  • Du er frisk
  • Du har god mat
  • Et kompliment

Disse øyeblikkene kan bli din hverdagslykke om du velger å være oppmerksom på dem og nyte dem. Gå inn i følelsen av lykken som kommer med disse. Føl øyeblikkene. Spar på dem gjennom dagen, og kos deg med dem.

2. Søvn

Altså, søvn er SÅ undervurdert. Det å ha en riktig god natts søvn betyr utrolig masse. Om du planlegger hvor lenge du skal sove, og vet hvor mye søvn din kropp trenger for å være uthvilt, vil du få en mye bedre dag. Skal du stå opp kl. 06 om morgenen, så legg deg kl. 22 om kvelden. Hvis du hele tiden legger deg en halvtime eller time senere, så mister du mange prosent av den søvnen som er så viktig for deg. Utover uka vil disse halvtimene hope seg opp, og det vil gå utover energien din.

Hvor mye søvn du trenger er veldig individuelt, men de fleste undersøkelser sier at vi mennesker trenger 7,5-8 timer søvn hver natt. Test det litt ut, for når du får nok søvn vil du se at du fungerer bra i hverdagen.

3. Manifestering av dagen din

Når du da har fått en god natts søvn, så sett av fem minutter mens du enda ligger i senga di til å manifestere dagen din. Dette gjør jeg hver eneste morgen, jeg ligger i senga og ser for meg hvordan jeg vil at dagen min skal være. Jeg kjenner og føler på ulike situasjoner, rett og slett påvirker dagen i sinnet mitt, for om jeg har sett for meg at dagen allerede ER bra, så blir den også det.

Vi har tre hovedsanser: auditive, kinestetiske og visuelle. La oss nå ta som eksempel at du skal gå en tur i skogen i dag, og at du skal se for deg dette i sengen før du står opp.

  • Auditive personer blir påvirket av lyd rundt seg. Du som er auditiv kan da ta med deg lyden av fugler som kvitrer og vindens sus i trærne når du ser for deg skogturen.
  • Kinestetiske personer føler mye. Da kan du kjenne hvordan vinden er på huden din, hvordan sola varmer, eller hvordan det føles å være i skogen.
  • Visuelle personer ser for seg ting. Du kan da se for deg de fine trærne, blomstene, og hvordan skogen ser ut.

Vi benytter oss av alle de tre sansene, men èn sans er ofte den sterkeste og det beste virkemiddelet for akkurat deg. Om du ser for deg at dagen allerede ER god, så ligger det utrolig mye magi i dette, og jeg lover deg at du vil merke allerede på morgenen at du vil ha en god dag.

4. Vær tilstede

Vær tilstede i hverdagen din, vær tilstede i øyeblikket. Kos deg med nået istedet for å bekymre deg for andre ting du skal gjøre senere på dagen. Vi lever alt for ofte i fortiden eller fremtiden, mens vi egentlig bare burde kose oss her og nå.

Skal du vaske opp? Sett på musikk i bakgrunnen, vær litt gæren, dans og kos deg i øyeblikket.

Skal du legge ungene? Ikke tenk på det som “styr”. Tenk heller at du skal kose deg her og nå, kos deg med å legge ungene som uansett kommer til å vokse opp alt for fort.

5. Kutt ut unyttige gjøremål

Det er masse i hverdagen din som du ikke bør eller skulle ha gjort. Mange av oss har for mye å gjøre, og du sparer deg for en god del stress om du kutter ut det som nødvendigvis ikke trenger å være der.

Prioritèr deg selv i en større grad. Si ifra til de rundt deg at du må gjøre prioriteringer og at du kanskje må si nei til dem innimellom. Til og med hyggelige ting må du noen ganger si nei til, for selv om du vet du hadde storkost deg på middag med venner, så er det bedre å si nei om energien eller tiden ikke strekker til.

Alle trenger “meg-tid”, så pass på å sette av tid til bare deg.

.

Hva er lykke for deg? Hvilke små øyeblikk i ditt liv er det som gir deg hverdagslykke?

Jeg blir bare såå glad for å høre om det i kommentarfeltet.

Stor klem fra Rachel.


Som en bonus til deg som er leser av bloggen min, så har jeg laget en helt gratis lydfil som hjelper deg slappe av og stresse ned. Den kan du laste ned her:

lydfil-slapp-av