Forretningsplan – Ta det første skrittet i riktig retning

Har du lenge grublet på å starte en forretning, men aner ikke hvilken ende du skal starte i? Her er 4 tips som vil hjelpe deg på veien.

Går du med en drøm om å kunne starte for deg selv? Har du en visjon om noe du vil sette ut i virkeligheten, men aner ikke hvor du skal begynne? Stikkordet her er «forretningsplan». Når du først har laget en forretningsplan blir reiser frem over mye mer oversiktlig og overkommelig. Å starte med et solid grunnlag er essensielt for din reise videre, en kan komme veldig langt med god planlegging!

I dag skal vi gå igjennom oppskriften på en solid forretningsplan til din terapeut- eller coachingbedrift!

Før vi stuper inn i hvordan konstruere en forretningsplan kan det være du lurer på «hva er en forretningsplan?»
En forretningsplan er et detaljert dokument som viser et forretningsmål og hvordan virksomheten planlegger å nå disse målene. Det hjelper å definere forventet fortjeneste og utfordringer, og gir et veikart som hjelper deg med å unngå ujevnheter i veien. Å skrive forretningsplanen din tvinger deg til å gjennomgå alt på en gang: verdiforslaget, markedsforutsetninger, driftsplan, økonomiplan og bemanningsplan.

En velskrevet forretningsplan vil hjelpe deg med å planlegge fremtiden ved å legge mål på alle hovedområder. Forretningsplanen kan hjelpe bedriften din med å tiltrekke seg talent og finansiering. Når potensielle kunder spør om virksomheten din, har du allerede en artikulert oversikt å tilby dem. Hvordan de reagerer kan gjøre at du raskt kan forstå hvordan andre ser virksomheten din og gjøre endringer om nødvendig.

Så gjør deg klar – her kommer oppskriften på hvordan du lager forretningsplan til din terapeut- eller coachingbedrift.

1. Hva er ideen min?

La oss starte enkelt. Hva er det du ønsker? Hva er ditt ekspert område? Svarene på dette blir selve FORRETNINGSIDEEN og VISJONEN din. Du er  nødt til å definere visjonen din som coach. Ved å tenke igjennom hva som er dine beste fordeler og konkurransefortrinn. Du kan gjerne snakke til deg selv for å gjøre det enklere: «Hva er JEG ekspert på?» «Hva er mine BESTE sider som terapeut?»

Når du føler at du har kontroll på dette er det neste steget å legge dine egenskaper og ekspertise over i et produkt. Hva skal du selge? Hva er tjenesten din? Skal du for eksempel tilby terapitimer, skal du holde vektreduksjonskurs, være helsecoach, eller ha kurs i bedre selvfølelse? Du kan selvfølgelig redigere og endre tjenestene dine over tid, ingenting er satt i stein

Forstå markedet

Videre er det viktig å forstå hva som er ditt marked. Start først med demografi og lokasjon for å avgjøre hvor du skal være tilstede. Dette kan være en bydel, en storby som Oslo eller Trondheim. Det kan være fylker, deler av landet som Vestlandet, Midt-Norge, hele Norge eller kanskje til og med globalt. Husk på å ikke gape over alt for mye med en gang. Start heller i det små og bygg deg oppover etter som du får kapasiteten.

Online tilstedeværelse

Du kan også velge å være tilstede online. Der du har fordelen av å kunne nå ut til veldig mange på tvers av geografiske grenser. Er du online kan du ha hele Norge som ditt marked, eller flere land om du ønsker det. Nå som alt har blitt begrenset på grunn av COVID-19 pandemien vi står ovenfor, er det viktig å tenke utenfor boksen. Det å være til stede online i dag er kanskje den beste måten å nå folk på. En annen viktig ting å tenke på om du gjør din satsing på internett, er hvordan du skal kommunisere med kundene dine. Gjennom en nettside? Skype? Sosiale medier? Alle tre? Igjen, start med det som er overkommelig for deg. Utvid til nye områder eller kommunikasjonsmetoder etter hvert som du føler deg komfortabel nok til det.

2. Hvem er min optimale kunde?

Ut ifra visjonen din kan du definere din målgruppe og din optimale kunde. Hva er en optimal kunde for deg?

Har du bestemt deg for å selge selvutviklingskurs,  må du spisse deg inn på hvem den optimale kunden til selvutviklingskurset er. Det første du bør starte med er kjønn og alder. Deretter kan du finne ut av hva kundens topp 10 utfordringer er, eller hvilke topp 10 drømmer OP har. Om vi fortsetter på eksempelet med selvutvikling, kan det tenkes at OP har utfordringer med å utvikle seg. Kanskje har et negativt tankesett, og setter begrensninger for seg selv, og så videre. Dette går tilbake til visjonen din. Det kan hende at du har jobbet deg igjennom alle disse tingene selv en gang. Er dette tilfellet vil du stille enda sterkere når du selger tjenesten din. Du er trygg på deg selv og prosessen. Og tror på det produktet eller tjenesten du vil tilby. Dette vil ta deg en lang vei!

Beskrivelsen av den optimale kunden burde gjøres så detaljert som mulig. Hvilke interesser har denne kunden, hva motiveres den av, og hva vil den oppnå? Gjør gjerne undersøkelser i markedet – still spørsmål på Facebook, eller lag en mal for dybdeintervju med eksisterende kunder. Del kundens liv opp i ulike bolker for å finne potensielle områder til utfordringer: helse, familie, økonomi, trening, jobb. Om kunden ønsker å lære å se muligheter i stede for begrensninger, er utfordringen for eksempel at kunden ønsker å tro mer på seg selv, men klarer ikke stoppe det negative tankesettet. Slik blir din OP mest mulig spisset.

3. Hvor skal jeg?

For at du skal nå dine mål er det utrolig viktig å vite hvor du skal. Dette trinnet er essensielt for at du skal klare å gjennomføre og nå målene dine. Dette er den mest spennende delen med forretningsplanen, spør du meg. Tenk så deilig det er når du setter deg mål og senere oppnår dem! Det er en helt fantastisk følelse. Lag en FREMDRIFTSAPLAN, med TIDSPLAN og MÅL. «August 2022 ønsker jeg å ha 50 kunder. Hva må jeg gjøre nå i dag for å komme meg dit senere?» Sett opp målene dine, og bryt dem ned til del-mål. Her vil jeg anbefale å lage en dagsplan, ukesplan, 30-dagers plan og 90-dagers plan. Hva er de tre viktigste tingene du må gjøre i dag for å nå et spesifikt mål om 30 dager?

Hjelpsomme verktøy

Bruk kaldender! Det som ikke noteres, blir ikke gjort. Ha hele tiden fremdriftsplanen tilgjengelig på pulten eller skjermen foran deg. Planen er et verktøy du kan endre underveis, men i den store linjen vet du hvor du skal hen. Hvor ønsker du å være om et år? Hva er den største hindringen for å nå målet, og hva trenger du hjelp til? En god hjelp til det siste spørsmålet er å ha et nettverk rundt seg. Finn deg grupper i sosiale medier, på nett, eller i byen din som du kan dele erfaringer med og rådføre deg med. Nettverksbygging er gull.

4. Hvordan komme meg dit?

Det er visse ting du må ha på plass for å komme deg dit du ønsker. Først vil jeg trekke frem kapitalbehov. Hva trenger du av kapital for å sette i gang med å selge coachingtimer? Kartlegg alle utgiftene dine. Alt fra husleie, strøm, og mobilregning. Se hva pengene dine går til, og hva som dermed er til overs til bedriften din. Med dette på plass kan du tenke på hvordan du ønsker å organisere bedriften din. Er det kun deg som skal arbeide med terapi-tjenestene dine, eller trenger du flere ansatte? Hva er fremtidsplanene for bedriften? Hvordan skal du organisere bedriften med tanke på hvor du ønsker å være om to år?

Siste steg for å komme deg dit du vil, er gjennom markedsføring av bedriften og tjenestene dine. Les deg opp på hvilke markeds- og salgsaktiviteter som er vanlig å benytte i din bransje. Hva skal du gjøre på Facebook for å tiltrekke deg kunder og for a skille deg ut fra konkurrentene dine? Hvordan skal du gi verdi til kunden? Du kan for eksempel arrangere en kunde kveld, eller å ha et gratis webinar for å bleste deg og din bedrift. Gir du noe av verdi helt gratis til kunden vil de også ønske å høre mer fra deg når du skal selge dem tjenester og produkter senere.

Hva er dine tanker om dette? Er du klar for å sette igang med å lage en forretningsplan?

Fortell gjerne hva som er DIN utfordring, så kan jeg komme med tips til deg.

Jeg ønsker deg en tipp topp dag. Store klemmer fra Rachel.

PS: Vil du lage din egen personlige forretningsplan?

Klikk her, så skal jeg sende den til deg!

Kanskje du også liker...

Populære artikler...