stressfri-ferie

Slik redder du familiesamholdet i juleferien

Det er desember, og om ikke lenge er det juleferie for store og små. Jula er en fantastisk tid, men stress er dessverre ofte en faktor som gjerne følger med denne tiden av året. Om man derimot forbereder seg litt i forkant av bilturen til hytta eller besteforeldrene på andre siden av landet, så trenger ikke stress å være en uvelkommen deltaker i ferien din i det hele tatt.

Her kommer fem tips til hvordan du kan få en fantastisk ferie, enten om du skal ha feire den hjemme, hos familien, eller på hytta.

1. Planlegg jula

Uansett om dere skal reise bort eller bli hjemme, kan planlegging spare deg for mye stress. Hvem skal ha ansvar for hva i feriedagene? Jeg og Bjørn har en flott planleggingsmetode som fungerer godt for oss. Den går ut på at vi har en liste over hvem som skal handle inn middag for de ulike dagene i uka. Den som står som ansvarlig skal handle inn og lage maten, mens den andre skal dekke på og rydde av bordet. Dette hverdagstipset er spesielt lurt å bruke om man skal på hyttetur, for det involverer alltid ekstra matinnkjøp og kanskje noen ekstra timer på kjøkkenet for å lage god mat.

Videre kan dere ha en forventningsavklaring angående hva mamma, pappa, barn, besteforeldre, onkel, eller tante har lyst til å gjøre i ferien. Når dere har avklart dette på forhånd, vil eventuelle konflikter eller misforståelser om hvem som egentlig lovte å bli med på den ene og andre aktiviteten unngås. Men det er ikke slik at hele familien MÅ være sammen hele jula.

Jeg tvinger for eksempel ikke noen i familien min til å være med på mine aktiviteter. Så lenge vi har hatt en forventningsavklaring om for eksempel at “torsdag skal jeg trene på morgenen, og kan derfor ikke bli med dere andre til byen”, så unngår vi også at noen blir skuffet fordi jeg ikke kunne bli med til byen den dagen.

2. Jobb med det mentale

Du kommer garantert til å møte på en og annen gretten person i løpet av ferien din. Det kan være en utålmodig og irritert person på butikken, i trafikken, eller noen i ditt eget hjem. For å unngå å bli smittet av dårlig humør og oppførsel, så kan du gå i deg selv og spørre: “hvorfor skal jeg reagere tilbake med sinne på dette?” og “hvorfor reagerer jeg i det hele tatt på dette?”.

Du kan nemlig bestemme deg for hvordan du skal reagere på inntrykkene rundt deg. Det at noen kommer med en lite gjennomtenkt kommentar til deg, betyr ikke at du trenger å motta denne kommentaren og humøret. For hvem går det mest utover om du lar deg smitte av andres sinne? Jo, det er deg selv. Kun du føler din egen irritasjon inni deg. De rundt deg kan kanskje se eller høre at du er irritert, men det er kun du som føler dette selv.

En annen mental øvelse for å få en god juleferie, er å være bevisst språket ditt. Sier du til deg selv av du skal PRØVE å ha en god jul, så har du allerede feilet. Du har kanskje hørt begrepet “to try is failure”? Det betyr at om du kun PRØVER å gjøre noe, så betyr det at du ikke trenger å gjennomføre det helt. Det å GJØRE jula bra derimot, er det du skal fokusere på.

“Jeg skal ikke bare PRØVE å ha en god jul, jeg skal GJØRE jula fantastisk!”

3. Se for deg ferieturen

Stressfaktoren er gjerne høy før og under en åtte timer lang kjøretur. Bensintanken er tom uten en bensinstasjon i sikte, du er trøtt, partneren din er sulten, og barna synger “Let it go” fra filmen Frost for 29ende gang i løpet av bilturen. Heldigvis er det mulig å forberede seg på en slik situajon i forkant, slik at det ikke fører til en meltdown for far eller mor i førersetet. Du kan nemlig gjøre bilturen positiv med visualisering.

Visualisèr bilturen før dere drar. En åtte timers kjøretur kan bli til noe positivt om du er mentalt forberedt og har sett for deg denne lange turen i forkant. Da vet du både hvordan du kan forhindre stressende situasjoner, og du klarer også å takle ting underveis på en bedre måte, for du har allerede sett dem for deg og vet hvordan du skal reagere.

Når du visualiserer at alt skal gå bra, vil ditt ubevisste sinn tro at du har gjort dette før, og er derfor godt kjent med hvordan det er å sitte mange timer i bil med syngende barn i baksetet.

4. La alle bli hørt

Det er veldig viktig at alle store og små skal føle seg sett og hørt i jula. En ferie på kun èn av familiemedlemmenes premisser, blir ikke like gøy for resten av familien. Ha respekt for alles ønsker, og prøv å la alle få oppfylt minst èn ting de vil gjøre i løpet av ferien.

Typiske juleaktiviteter for store og små kan være gåtur, ake, lage snømann, ha juleverksted, bake julekaker, dra på cafè, låne bøker på biblioteket, besøke familie, spille brettspill, og mye mer.

5. Vær bevisst sukkerinntaket

I jula kan det bli mye godteri og fettrik mat i juleselskaper og hjemme. Overdrevent inntak av sukker kan skape ubalanse i familien på grunn av blodsukkerfall, som gjør oss irritable og slappe. Feil kosthold øker både stressnivået ditt og til barna dine, så vær bevisst på valgene du tar om mat og snop. Noen ganger kan det kanskje være vanskelig å ta de rette valgene for familien din fordi jula er forbundet med hygge, mat og godteri. Men hva inneholder godteri? Masse kalorier. Og hva inneholder en appelsin? Færre kalorier, og i tillegg vitaminer som kroppen trenger.

Følger dere disse fem trinnene så skal jeg love dere at dere får en helt fantastisk juleferie. Bevisstgjør hvordan tiden deres brukes, og få dette til å fungere for deg og din familie.

Hva skal du gjøre i jula? Og tror du at du kommer til å følge noen av tipsene mine?

Jeg blir som vanlig superglad for kommentarer, og gleder meg til å lese hva dere skriver i kommentarfeltet.

Stor klem fra Rachel.


Som en bonus til deg som er leser av bloggen min, så har jeg laget en helt gratis lydfil som hjelper deg slappe av og stresse ned. Den kan du laste ned her:

lydfil-slapp-av

1 Comment

  1. Kjære Rachel,tusen takk for dine nyttige råd på en fin visualiserende måte.
    Du legger vekt på tilstedeværelse og besvissthet?.Dette vil hel sikkert hjelpe flere.God jul og godt nytt år til deg og din famile
    Du er en gledespreder
    Klem fra Aruna som verdsetter dine tanker og skal ikke prøve men skal gjennomføre det du beskriver?

Leave a Comment

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *