Motløs? Slik får du større tro på deg selv

I dag sitter jeg på hjemmekontoret mitt i Trondheim og kjenner den svale brisen fra vinduet. Utenfor er det sol og gryende sommervær, og etterpå skal jeg utendørs og nyte dagen med familien min. En av tingene jeg har hengende på veggen her på hjemmekontoret mitt, er min “vision board” eller “inspirasjonstavle” som jeg startet å lage i 2008. På denne tavla har jeg hengt opp mine største ønsker og drømmer, og to av dem er:

“Jeg ønsker å være min egen sjef, og å ha min egen business” og “Jeg ønsker å være lykkelig og sunn.”

Innimellom må jeg bare klype meg selv i armen når jeg tenker på hvor glad jeg er for at disse to visjonene mine har gått i oppfyllelse. Jeg jobber jo ikke bare med å hjelpe andre mennesker til å få det godt i sitt eget liv, jeg utdanner også andre terapeuter som igjen vil hjelpe sine egne kunder få det godt i sitt liv. Jeg vil på alle måter si at jeg har oppnådd mine største drømmer, men jeg hadde aldri fått det til om ikke jeg hadde hatt troen på meg selv og mine visjoner.

Selvfølelse + selvtillit = sant

Tidligere har jeg selv hatt en dårlig selvfølelse, men fortsatt hadde jeg god selvtillit. For at du skal få en idé om hva som er forskjellen på disse to, så skal jeg kort forklare det. Selvtillit er din tro til hva du kan prestere. Det kan være i jobben din, i idrett, skolen eller i sosiale settinger. Selvfølelse er din indre følelse om din egen verdi i de ulike settinger. Du kan tro at du er flink i jobben din, men du kan være usikker på hva sjefen egentlig synes om det. Det er ofte sprik mellom selvfølelsen og selvtilliten, og det er slitsomt å ha et sprik mellom disse to. Gjennom å jobbe med deg selv kan du forbedre selvfølelsen din slik at den matcher selvtillitten, og få et harmonerende forhold mellom dem.

God selvfølelse + god selvtillit = tro på deg selv!

Det lille regnestykket jeg har laget over er en oppskrift på hvordan få et solid grunnlag i troen på deg selv. Gjennom å jobbe med både selvfølelsen og selvtilliten, vil du oppnå den sterke harmonien som leder til tro på deg selv. Grunnen til dette er at om du både har god selvfølelse og gode tanker om deg selv I TILLEGG TIL selvtillit og sterk tro på hva du kan prestere, så skal det mye til for å knekke deg. Da vet du selv at du både har flotte verdier og at du kan gjennomføre alt du bestemmer deg for, og dette er en uslåelig kombinasjon spør du meg.

“Men hvordan skal jeg gå i gang med å få større selvtillit eller selvbilde, Rachel?” tenker du kanskje. Her kommer mine tips for å bygge troen på seg selv..

Ta kontroll på tankene dine

Jeg vil først og fremst si en veldig enkel, men fortsatt superviktig ting om tanker. Om du velger å ha en negativ tankegang blir du lettere sliten, irritert, spiser og sover kanskje dårlig, og bruker lengre tid på å nå målene dine. Velger du derimot å ha en positiv tankegang, fører dette med seg mer overskudd, du blir lettere til sinns, og du når også målene dine raskere. Derfor vil jeg anbefale å adoptere “Ja, dette klarer jeg”- innstillingen for å raskere klare å bygge selvtilliten din, og å tro på deg selv. En positiv attitude vil hjelpe deg på veien med å få en større selvfølelse. 

Det første du må gjøre, er å vite at du faktisk har negative tanker, og hva dine negative tanker er. Du kan ikke fikse det du ikke vet. Derfor må du VITE hva dine negative tanker er. Altså; du må gjenkjenne at tankene dine er negative. Når du klarer å ”se” ditt negative mønster og hvilke tanker som ligger i ditt mønster, ja da kan du gjøre noe med det. Hvordan du kan endre dine negative tanker skal vi se på i neste avsnitt. 

De tre S’ene

De tre S’ene – Se, Stopp, Snu, er en teknikk du kan bruke hver eneste dag for å jobbe med å endre tankene dine fra negative til positive. Jeg benytter meg av teknikken hele tida, og anbefaler den videre til alle kundene mine.

  1. SE. Her skal du identifisere tanken som kommer. Du skal kjenne, identifisere og “se”  at det er en tanke som er destruktiv, eller negativ på noen som helst måte. Første steget på veien for å endre tankene sine, er å gjenkjenne sitt eget tankemønster.
  2. STOPP. Når du har identifisert at det er en negativ tanke, så skal du stoppe tanken. Si til tankene dine: STOPP!! Du kommer hit, men ikke lenger.
  3. SNU. Når du har identifisert og stoppet tanken, så skal du snu tanken din. Du skal finne en positiv vinkling på utfordringen din. Kjenn etter hvordan du kan snu situasjonen/tanken til noe positivt for deg. 

Dersom du trener tankene dine hver eneste dag, så VIL DE SNU! Men du må huske at den eneste måten å endre tankene dine til det positive er å trene, trene, trene. Tankene dine er ferskvare, og derfor må vi jobbe aktivt med dem hver eneste dag.

Bestem deg

Du kan velge å starte i dag, eller du kan vente til en annen dag. Der er ditt valg og din beslutning. Det er jo tross alt ditt liv. Det er aldri for sent å starte i dag. Husk at du kan bestemme deg for at fortiden kan være fortiden, og fremtiden på ditt liv kan starte her og nå. Er ikke det en fantastisk følelse?

Når vi utvikler selvfølelsen vår, så tar vi kontroll over vår misjon i livet vårt. Selvfølelsen bringer ut det beste i oss, og det gir oss kvalitet i livet.

Vær positiv! Vær tilfreds! Ta kontroll over livet ditt! Vit hva dine verdier er! Vær takknemlig ! Strø om deg av kompliment og glede! Tro på deg selv!

Hva synes du om dette blogginnlegget? Skriv gjerne i kommentarfeltet under, så vet jeg om min ukentlige inspirasjon er nyttig for dere.

Stor klem fra Rachel.


Jeg setter sånn pris på at du leser bloggen min og vil derfor gi deg en gratis lydfil

Trykk på knappen og du kan laste den ned her

 

Leave a Comment

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *