Slipp magen ut, for nå er det snart sommer!

Hei fine deg,

Nå har våren meldt sin ankomst og jeg ser daglig tegn på at vi går ut av vinterdvalen. Hvordan er et med deg? Legger du merke til de små tegnene? Når våren kommer blir pusten ofte et tema. I alle fall for de som har allergi, men har du tenkt på hvor viktig pusten er for din helse generelt?

Nå vil jeg gjerne at du puster inn, puster ut, og puster inn igjen. Inn gjennom nesen, ut igjennom munnen og slipp ut magen! Nå tenker du kanskje at det har rablet litt for ho Rachel, når jeg skriver at du skal slippe løs magen og puste. Rett før sommeren og bikinien skal på! Men, ta sjansen og rist løs. Slipp ut magen, for da får du virkelig luften ut i hele kroppen.

Det er lett å glemme fokus på pusten. Det er en så liten, men viktig detalj. Den går og går, og er liksom bare der. Akkurat som tiden. MEN: Pust kan gi deg så mye mer. Jeg vil slå et slag for å koble pust, mental trening og fysisk trening. 3 viktige pilarer for å være Mentalt Sprek.

Jeg vil lære bort til deg en enkel pusteøvelse du kan gjøre når som helst og hvor som helst.  

Haha, her kom jeg akkurat til å tenke på ulven i de 3 små griser som puster og blåser, men ikke klarer å rive huset ned. Ulven hadde ganske god suksess når den blåste ned hus 1 og 2. De to små grisene som eide disse husene, de tok ikke forberedelser så seriøst. Så kom ulven til hus nr. 3, og der møtte han sin motstand. Der var fundamentet og grunnmuren koblet sammen med pust og forberedelser for vanskelige dager. Gris nr. 3 visste at han måtte jobbe i de gode dagene for å trygge seg selv når ulven kom. Så selv om ulven her hadde pusten på plass, så var fundamentet han forsøkte å puste i stykker sterkere. Ser du hvor jeg vil? Pusten kan hjelpe deg til å bli sterk både i kropp og sjel. Hvis du kan koble den sammen med fysisk og mental trening, ja da vil ditt hus stå stødig i stormen som blåses din vei av ulver eller andre stormer som likner.

Om du har en ulv i livet ditt eller bare vil bygge deg sterk for stormene som kan komme, så tenk på hvordan du puster. Er du en topp-puster i brystkassen eller har du koblet pusten på helt ned i magen?  

Det er krise for kroppen når du ikke har tid til å sende pusten lenger enn til brystkassen. Da slås alarmen på og alle kroppens mekanismer iverksetter kriseplanen. Det kan være å gi deg vondt i hodet, stive skuldre, dårlig søvn og angstlikende reaksjoner for å nevne noe. Du sender rett og slett et signal til kroppen din om at du er stresset. Det kan jo godt være at du er også, men det er ikke så lurt å la kroppen vite det. Kroppen elsker å passe på deg så best som den vet. Den er din beste venn og største fiende, for hvis den trenger å slå til med harde skyts så gjør kroppen det.  

Det som er så magisk, er at hvis du gjør det motsatte, som er å puste helt ned i magen, så forteller du kroppen din at du er rolig. Da slipper kroppen seg løs, skrur av stressalarmene og roper «Hurra, hun har skjønt det!»  Da blåser du bort bekymringene som dugg for vinden. Og huset ditt står fortsatt stødig i vindkulene.

Jeg skjønner at fra tid til annen så kommer stresset og banker på døren, så jeg har brukt litt tid på å finne metoder der du kan lære å bli din kropps beste venn. Du kan lure kroppen din til å tro at du er rolig selv om du er stresset. Herlig, eller hva? For det er jo ikke sånn at stress forsvinner bare fordi du puster. Men her kommer en supergod løsning på hvordan holde kropp og sjel i vater når virvelvindene blåser inn i ditt liv.

Er det ikke utrolig?

Dagens øvelse til deg

Du begynner med å holde en hånd på magen og en på brystkassen. Pust godt igjennom nesen og helt ned i magen. Virkelig trekke til, så det river i brystkassen altså. Da skal magen bevege seg og brystkassen holdes rolig. Ta 4 åndedrag, tell til 6 på hver inn- og utpust. Ah, kan du kjenne hvor deilig det er? Det er akkurat som om brystkassen forsøker å eksplodere. Jeg elsker denne øvelsen og måtte gjøre det selv her jeg sitter og skriver til deg.

Bare et lite utropstegn: Som med all trening, så hjelper det ikke å gjøre øvelsen en gang og så være fornøyd med deg selv. Jeg gjør dette flere ganger om dagen som en del av mine treningsrutiner for hodet, kropp og pust. Jeg skal ikke bli en toppidrettsutøver frem mot sommeren, men jeg elsker å holde meg i form og være sterk. Både Mentalt Sprek og fysisk.

Det finnes også dypere øvelser du kan gjøre, den kan jeg lære deg en annen dag. 

Det holder kanskje med denne enkle varianten i dag? Enn så lenge, pust inn, pust ut, og slipp magen ut. Da gir du deg selv en flott gave i dag.

Vårhilsen Rachel som fortsetter å puste og telle.

PS: Skal du ha fokus på pusten din i dag?