hvordan-tenke-positivt

Slik bruker du positiv tankekraft i hverdagen

Vet du at det ligger stor kraft i å tenke positivt? Vet du HVOR stor kraft det ligger i å tenke positivt?

Det er mye forskning som viser til hvor viktig vår tankegang er i hverdagen. Forskningen viser også at man raskere kan bli frisk dersom man klarer å tenke positivt. I tillegg VET jeg at det ligger enorm kraft i positive tanker. Jeg mener det ligger et helt ubegrenset postensiale og kraft i å bruke tankene våre. Derfor tenkte jeg å lage et blogginnlegg om positiv tenking som er konkret og enkelt å bruke, en slags innføring om du vil.

Aller først vil jeg du skal få noen gode grunner til HVORFOR du burde tenke positivt, for så å lære HVORDAN du faktisk kan gjøre dette i hverdagen. Til sammen blir det en superbra oppskrift du kan benytte deg av.

5 gode grunner for hvorfor du burde tenke positivt

  1. Positiv tenking reduserer stress.
    Når man tenker positivt, så er sjansene større for at du takler hverdagen din bedre. Når du møter utfordringer, og har lært deg til å tenke positivt, så ser man raskere løsninger fremfor problemer.
  2. Positive mennesker er ofte mer interne i tenkningen sin
    Positive mennesker ser oftere mer innover enn utover i situasjoner. Med det, så mener jeg at dersom noe uforutsett oppstår, så er en positiv person mer løsningsorientert enn en negativ person. Man har ofte bedre selvtillitt/selvfølelse med positiv tenkning.
  3. Positiv tenking fører deg ofte lenger i livet ditt
    Positive mennesker når oftere sine mål. De er mer positivt innstilt til livet generelt, og arbeidsgivere har en tendens til å foretrekke positive mennesker.
  4. Positiv tenkning kan bedre imunforsvaret ditt
    Forskning har vist at mennesker med flere negative emosjoner og en høyere hjerneaktivering for negative tanker, har et svakere immunsystem enn positive mennesker. Forskning har også vist at hvis man tenker positivt om ting i livet sitt, så har man et sterkere imunsystem.
  5. Positiv tenkning viser at man er mer fornøyd med livet sitt generelt
    Det ubevisste sinnet ditt vet ikke forsjell på fantasi og virkelighet. Du kan altså ‘mate inn’ positive tanker til deg selv hver dag, og visualisere at du har et bedre og mer positivt liv. Hjernen din vil da “tro” på deg. Du vil bli overbevist om at du er en positiv person.

Slik går du frem for å bli mer positiv

Til tider kan det være vanskelig å faktisk få til å være positiv, selv om man har mange gode grunner til det. Her er 7 tips til hvordan du kan gå frem for å bli mer positiv i hverdagen:

  1. Avvis negative tanker. De er kun bortkastet tid og energi. Erstatt enten negative tanker med positive tanker, eller engasjer deg i noen aktivitet som vil avlede oppmerksomheten fra de negative tankene.
  2. Unngå å delta i dine indre negative dialoger. Det er bare bortkastet tid og energi.
  3. Ikke la andre folk sine meninger påvirke ditt sinn og humør.
  4. Sett deg mål og delmål uansett hvor umulig det kan virke akkurat nå. Jobb målrettet mot å nå dem.
  5. Feir hvert mål du har oppnådd, uansett hvor lite det måtte være. Det kan gi deg mer selvtillit og bedre selvfølelse.
  6. Vær sammen med mennesker som gir verdi i livet ditt. Unngå folk som tapper din energi og entusiasme. Hvis du ikke kan unngå dem, så lær hvordan du kan unngå å bli påvirket av dem.
  7. Bryt tankemøntrene dine! Noen ting gjør man av gammel vane, med tanker som bare flyter rundt av seg selv. Bryt ditt eget tankemønster, og du kan få nye impulser og positive opplevelser.

Jeg utfordrer deg! Fortell meg hvordan du skal gjøre din dag positiv i dag. Jeg har allerede valgt at dette er en superfin dag, hvor sola skinner både utvendig og innvendig! Jeg har allerede valgt at alle mine tanker skal reflekteres til de rundt meg, og jeg har allerede valgt at jeg skal si minst en hyggelig ting til alle jeg kommer i snakk med i dag! Hva med deg?

Stor klem fra Rachel.


I Gullpakken hjelper vi deg med positive tanker. Ikke medlem? Les mer her:

meld deg på