Sett deg i lotus og start med yoga i dag!

For noen uker siden, skrev jeg et innlegg om meditasjon, som er et fantastisk virkemiddel til bedre søvn, positive tanker, bedre humør, indre ro, mindre stress, klarhet i livet, og mer lykke, overskudd og glede. Meditasjon er enkelt sagt en rolig og avslappende stund med deg selv, der du har mulighet til å samle krefter og koble ut. Tett beslektet med meditasjon er yoga, en rolig treningsform med fokus på pusten din, fysisk strekk, og mentalt fokus.

Selv pleier jeg å trene Hotflow Yoga, som foregår i et rom på 40 grader. Dette er en utrolig effektiv form for yogatrening, og gjett om jeg blir kjørt etter denne timen! Yoga reduserer som kjent stress, det er bra for hjertet og ryggen, og kan til og med forebygge depresjoner. Også blir man i et utrolig godt humør etterpå.

Meditasjon og yoga går sammen som hånd i hanske, og er en super kombinasjon som binder sammen mental trening med fysiske øvelser.

Hvorfor meditere og trene yoga?

Meditasjon og yoga gjør at kroppen reduserer stressrelaterte kjemikaler slik som f.eks. kortisol. Det gjør også at serotoninnivået i kroppen øker og du føler deg bedre. Gjennom å redusere stressnivået i kroppen din, vil også blodtrykk og kolesterolnivå senkes, og du vil oppleve at helsen din blir stadig bedre. Alle disse positive gevinstene leder på slutten av dagen til bedre søvn, mer overskudd, og økt energi i hverdagen.

Mange av oss har av ulike grunner ikke mulighet til å bedrive hard trening, og sverger heller til yoga som treningsform. Yoga balanserer stoffskiftet vårt og setter i gang fordøyelsen. I tillegg gir yogatrening mental ro og kroppen en mulighet til å bruke energien de riktige stedene. Kombinert med et sunt kosthold er det fullt mulig å gå ned i vekt med yoga, selv om dette krever mer disiplin på dietten enn om man driver med hardere kondisjonstrening.

Slik kommer du enkelt i gang med yoga

1. Bruk komfortable klær

Det er viktig med gode og komfortable treningsklær når du skal bedrive denne formen for trening. Det blir mye bøy og strekk, og klærne dine burde tillate dette.

2. Sett på avslappende musikk

Sett på din absolutte favorittmusikk for å sette en rolig og behagelig stemning. Det finnes mye god yogamusikk, og du kan godt søke på internett eller på YouTube for å finne frem til gode melodier.

3. Finn ditt sted

Sett deg til rette på en komfortabel plass, gjerne med en matte under deg. Tenk over hvor den beste plassen er for deg, hvor du kan få være helt i ro uten å bli forstyrret. Tenk også hvilken tid på døgnet som er best for deg. Test det gjerne ut morgen, ettermiddag eller kveld. Du kan også finne ditt favorittsted. For eksempel i skogen, ved stranden, fjellet osv.

4. Velg deg ut noen øvelser

Det finnes mange yogaøvelser tilgjengelig på internett, så her er det bare å søke seg frem til et program med øvelser du ønsker å teste ut. For eksempel kan du prøve disse nybegynnerøvelsene fra trening.no.

Du kan også søke opp videoer på Youtube om du ønsker å se yogaøvelser i videoform.

5. Pusten

Kjenn at du puster inn gjennom nesen (og helt ned i magen) og ut gjennom munnen. Tell gjerne til 6 på innpust, og deretter til 6 på utpust. Se for deg at du puster inn ro og harmoni og puster ut avfall. Legg gjerne til en favoritt farge. Visualiser at du puster fargen inn, og se for deg at denne fargen brer seg rundt i hele kroppen din og som gjør at du blir mer og mer avslappet.

Avfall som du puster ut kan feks være: negative tanker, bekymring, støy, stress, følese av å ikke være god nok osv.

6. Avslutt økta rolig

Tell fra fem til en, og si til deg selv for hvert tall at du kommer mer og mer tilbake. Når du åpner øynene så skal du være rolig og avslappet i kroppen, og ha en fantastisk flott dag. Gjør yoga og meditasjon for din del og ditt liv, slik at du får de resultatene du ønsker deg.

7. Oppsøk et treningssenter

Ikke fristet til å gjøre yoga for deg selv hjemme i stua? Dra på et treningssenter, da vel! De fleste treningssentre tilbyr yoga som gruppetime med instruktør som leder deg gjennom timen. Start på et nybegynnernivå, og jobb deg oppover vanskelighetsgradene til yogatimene etterhvert.

Som sagt drar jeg ofte på Hotflow Yoga på 3T, og dæsken det blir jeg både svett, utslitt og energisk av.

Jeg håper du likte den enkle introduksjonen min til yoga, og husk at å kombinere yoga og meditasjon er en helt uslåelig kombinasjon.

Liker du å trene yoga?

Påskeklem fra Rachel.


Ønsker du en gratis lydfil som kan hjelpe deg å slappe av mer i hverdagen og som kan gi deg mer energi? Den kan du laste ned her:

lydfil-slapp-av

Lagre