energi-vinter

Mer energi i vinter!

Høsten er snart forbi, og vi nærmer oss snart ett nytt år. Føler du at du har et fulladdet batteri, eller er det padde flatt?

Jeg vet at mange er slitne på denne tiden av året. Personlig, så jobber jeg hver dag med å gjøre de riktige tingene for at hodet og kroppen skal ha de beste forutsetninger for å yte maks – hver dag.

Her skal du få noen gode tips til hvordan du enten kan få tilbake energien din, eller ta vare på den gode energien du allerede har.

1. Sørg for å ha gode soverutiner

Uten skikkelig søvn, så vil du ha store utfordringer med å ha riktig energi, og til å ta de smarte valgene gjennom dagen din. Jeg vil anbefale deg at du sover i snitt 7 1/2 til 8 timer hver natt. Det er viktig at du har noenlunde samme tidspunkt hvor du legger deg og står opp hver dag. Kroppen din er fininnstilt, og dess mer du venner den til å legge seg til faste tidspunkt, dess lettere vil det være for deg å få gode rutiner, og ikke minst, få en god natts søvn.

2. Spis en god frokost med et stort glass vann

Hopper du over frokosten din fordi du enten ikke har tid, eller du ikke har lyst på mat om morgenen? Da gjør du deg selv en stor bjørnetjeneste. Kroppen din behøver mat om morgenen, og den vil gi deg masse god energi om du spiser en god og SUNN frokost hver eneste dag. Spis mat som har minst mulig sukker, og mest mulig fiber og gode fettkilder. Det holder deg mett lenge, og det gir kroppen energi lenger. Knekkebrød, avokado, omelett, cottage cheese, ost, grovt brød, friske bær etc. er gode kilder til god energi. Unngå hvitt brød og lettprodukter.

Og sist, men ikke minst: start dagen med et stort og friskt glass vann. Gjerne med en skive sitron. Jeg har 2 store vannkarafler stående i kjøleskapet med sitronskiver i. Det synes jeg smaker godt, og sitron er bra for kroppen på mange måter.

3. Få tilskudd av vitaminer og mineraler

Jorda er utarmet, frukt og grønt er genmodifisert og sprøytet. Derfor er det utrolig utfordrende å få i seg nok næring hver dag. I USA har de gjort et forsøk på 20.000 mennesker, og ingen av dem hadde de vitaminene og mineralene i kroppen som er anbefalt. Det vil si at vi trenger tilskudd hver dag. Jeg har tatt tilskudd de siste 20 årene, og jeg merker stor forskjell dersom det er perioder i livet mitt hvor jeg ikke tar tilskudd. Jeg har til og med meg det tilskuddet jeg bruker på ferie.

Mitt råd er at du tar vanlige multivitaminer hver eneste dag, og gjør det til en morgenrutine som du tar sammen med den gode frokosten din. D-vitamin er noe vi spesielt må passe på å ta ekstra tilskudd av i vintermånedene, da sola er borte store deler av dagen, om ikke hele.

4. Bruk 2 minutter på å “sette” tankene dine riktig!

Jeg bruker et par minutter hver eneste dag på å forberede meg på dagen. Da “ser” jeg for meg hvordan dagen i dag allerede skal være god (før jeg står opp). Dette gjør jeg hver morgen før jeg hopper ut av sengen. Jeg står alltid opp med en god følelse i kroppen, og jeg bare gleder meg til å starte på mine hverdager – hver eneste dag. Dette er en øvelse jeg har gjort de siste 5 årene, og det har ikke gått en dag uten at jeg gjør dette.

Det har supergod effekt på meg og kroppen min. Jeg vil bestemme hvordan jeg forvalter tankene mine, og hva er vel bedre enn å starte dagen med gode og positive tanker hver dag.

5. Vær i aktivitet

Jepp, man må faktisk holde kroppen i bevegelse for å få energi. Jeg har på planen min at jeg skal trene hardt (og få blodpumpen min skikkelig i gang) minimum 2 ganger per uke. Men jeg har som mål å være i lett bevegelse hver eneste dag. Jeg kjenner at de dagene jeg virkelig har trent hardt, så yter jeg bedre også. Kropp og sinn henger sammen, og dess mer du trener kroppen din, dess mer lykkelig blir du også (om du jobber riktig med tankene dine også). Om jeg har en dag som er tyngre enn vanlig, så tar jeg meg en treningstur, og “vips”, så er formen min mye bedre. Det slår aldri feil.

6. Vær snill med deg selv

Jobb aktivt med tankene dine gjennom hele dagen din. Tenk gode og snille tanker om deg selv og om andre. Tankene våre er som en bommerang: det vi tenker kommer tilbake til oss, så derfor kan det være lurt å tenke gode tanker. Det vil garantert gi deg et bedre liv. Jeg lover.

Ha en super dag! Masse klemmer fra Rachel.


Ønsker du en gratis lydfil som kan hjelpe deg å slappe av mer i hverdagen og som kan gi deg mer energi? Den kan du laste ned her:

lydfil-slapp-av