bli-egen-bestevenn

5 magiske punkter for å bli din egen bestevenn

Det er mange deler av personligheten din som til sammen former hvor lykkelig du er i livet ditt. Lykke er individuelt, men er i det store og det hele en følelse av glede og energi. En snarvei til å bli lykkelig, glad og energifull, er å være sjef. Helt sjef. Ved å være din egen beste venn, kan du enklere velge ting som fører til et lykkelig liv. Og hvem vil vel ikke ha det?

Her er fem magiske punkter som vil gjøre deg til din egen beste venn:

1. Vær takknemlig

Det aller aller viktigste, etter min mening, er å være takknemlig. Når du har fokus på det som er bra i livet ditt, så vil du bli mer positiv. Det er så undervurdert å takke for det du har i livet ditt. Du kan takke for frisk kropp, god helse, jobb, barn, at du har varmt vann i dusjen, etter hva som helst. Det er uansett viktig å kjenne på det som faktisk ER bra. Veldig mange har fokus på det som ikke er bra, og da vil det bli hovedfokus. Snu om på tankene dine, og kjenn på alt lives har å tilby deg. Jeg utfordrer deg å finne minst 5 ting å være takknemlig for HVER DAG. Husk at det ikke trenger å være de store tingene. Hverdagene består av små øyeblikk og hendelser, og da kjenner jeg på at det er viktig å “se” de små hverdagsøyeblikkene.

2. Sammenligning? Nei takk!

Sammenligner du deg med andre? Ikke gjør det. Når du sammenligner deg med andre, så blir du alltid en dårlig kopi. Det er viktig å ha fokus på DEG, og hva som er bra for deg. Finn dine kvaliteter og sett pris på hvem du er. Når du er på et idrettsarrangement, så heier du kanskje på de som spiller fotball, går ski etc. Vi heier andre opp og frem. Hva om du kunne gjøre det samme med deg? Vær din beste venn, og heie på deg selv. Hver dag på vei til jobb, så setter jeg på høy musikk i bilen min. Jeg setter på musikk med masse god energi, og så heier jeg på meg selv. Jeg forteller meg selv at dette ER en god dag.

3. Bruk affirmasjoner

Si daglige affirmasjoner. En affirmasjon er en gjentagende positiv setning som du sier til deg selv. Enten høyt eller inni deg. Du kan gjenta affirmasjonen mange ganger per dag. Dersom du klarer å si disse affirmasjonene med innlevelse og glede, så vil du oppleve at de får en større effekt og innvirkning på deg. Jeg sier daglig affirmasjoner hver eneste dag. På vei til jobb i bilen (som jeg forklarte i punkt 2), så sier jeg høyt til meg selv: ”Jeg har fullstendig tro på meg selv og den jeg er”. Nå jeg sier dette hver dag, så HAR jeg faktisk tro på meg selv. Dersom det er en dag hvor jeg kjenner at denne troen blir rokket ved, så sier jeg den enda mer slik at min
sannhet blir større enn andres sannhet.

4. Stump negativiteten

Hev deg over andre sin negativitet. Det kan være fristende å bli dratt inn i andre sine meninger, og spesielt til de som er negative. Ikke la andre sin sannhet få bli din sannhet. Når du hører en ‘sannhet’ om en annen person, så vær sterk nok til å danne deg din egen oppfatning. Vil du la deg styre av at andre er negative? Skal du la de få bestemme hva du skal føle? Dersom du har en kollega på jobb som alltid er negativ; skal denne personen få lov til å pøse deg ned med hans/hennes negativitet? Du kan aldri forandre andre mennesker, men du kan bestemme hvordan du skal takle og håndtere andre sine meninger. Du kan velge å ikke la dem påvirke deg. For dersom du blir påvirket, så er det ikke din mening. Da er det noen andre sin mening. Da er du ikke sjef i ditt liv. Min oppfordring: Vær din egen beste venn og sjef i ditt liv!

5. Velg et sunt reaksjonemønster

Du kan velge hvordan du skal reagere. Når en situasjon oppstår, så kan du selv ALLTID velge hvordan du skal reagere. Tankene dine er ikke noe som skjer deg. Du kan aktivt velge tankene dine. Er det alltid like lett? Nei! Klarer du det hvis du vil? Ja! Men det krever at du aktivt trener hver eneste dag. Jeg har jobbet DAGLIG med mine tanker i flere år. Mental trening er ferskvare, akkurat som fysisk trening. Det blir lettere og lettere for hver eneste dag. Før kunne jeg kverne på ting i mange dager, ja kanskje uker. Nå kan jeg bruke bare noen minutter. Det viktigste er at du er klar over hvilke tanker du har, og hvorfor du tenker slik du gjør. Når du gjør det, så vil du ha mye større forutsetning for å lykkes med å bli den egen beste venn og sjef!

Håper disse tipsene var nyttige. Kommer du til å være din egen beste venn fra nå av?

Klem fra Rachel.


Som en bonus til deg som er leser av bloggen min, så har jeg laget en helt gratis lydfil som hjelper deg slappe av og stresse ned. Den kan du laste ned her:

lydfil-slapp-av

Lagre

Lagre

1 Comment

  1. takk for et intresant blogginnlegg . Ha en god sommer videre.

Leave a Comment

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *