6 essensielle steg for å få strålende resultater med Coachingkundene dine!

Her har du en guide til hvordan du kan levere strålende resultater til kundene dine.

Du kan kanskje tenkt flere ganger:

Hvordan får noen coacher gode resultater hver eneste gang med kundene dine, og det skal jeg fortelle deg. Kanskje er du som meg, hvor du ønsker friheten til å jobbe litt mindre, eller i alle fall bestemme seg når du skal jobbe. Jeg elsker også fleksibiliteten med å jobbe fra hvor som helst. Jeg elsker onlinecoaching, hvor jeg bare kan ta med meg laptoppen, og gjøre jobben min 😊 Nå er det forresten ikke lenge til jeg skal til Spania en uke, og da har jeg flere møter på nett med kundene mine, og det gir meg en fantastisk følelse. Men først, her kommer noen steg som er viktige å følge for å få gode resultater med kundene dine:

Lytt nøye og med stor nysgjerrighet

Det er faktisk ganske stor forskjell i å lytte til hva kundene dine sier, til å virkelig lytte og forstå med nysgjerrighet og iver. Veldig mange coacher (og spesielt i starten av coachingkarrieren) lytter ikke skikkelig på hva kundene sier fordi de er mer opptatt av hva de skal gjøre videre, hvilke spørsmål de skal stille osv. Om du klarer å åpne sinnet ditt ved å lytte og forstå… virkelig høre hva som blir sagt gjennom ord og følelser, så ligger du godt an. Det skjer ofte gjennom erfaring, og den erfaringen trenger du nødvendigvis ikke å gjøre direkte på coachingtimene dine. Ta fotball-lag som eksempel. De spiller ganske mange kamper i løpet av et år, men det er før, mellom og etter kampene at treningen skjer. Du kan gjøre akkurat det samme. Du kan trene på å virkelig lytte til samboeren din, barna dine, sjefen din, venninnen din.. Og det UTEN at du trenger å vite ha det neste spørsmålet skal være, for da vil du bli ufokusert, og ved en ubevisst energi, så fanger kundene dine opp at du ikke er helt til stede, og det er noe jeg kommer til senere.

Bygg tillit

Har du noen gang fått den følelsen? Hvor du møter noen for første gang, og så kjenner du bare en umiddelbar samhørighet og god energi? Hvor godt føles ikke det da…!

Det skjer ofte gjennom at de føler at du er til stede, ser dem og føler dem… og at de stoler på deg. Når du gir din fulle oppmerksomhet til den andre personen, så får du dem til å føle seg spesiell. Når du setter deg selv på samme nivå som dem, uten at du skal forsøke å ha en “Jeg kan best-holdning”, så vil kundene dine kjenne det. De vil åpne seg, og de vil vise sin sårhet fordi de kjenner inni seg at du ikke er dømmende eller at du skal være bedre enn dem.

Still gode og åpne spørsmål

Når du har gode spørsmål som er åpne, så ligger det utrolig stor kraft i akkurat dette. Når du i tillegg kombinerer dette med tillit, så har du stor sjanse for transformasjon hos kundene dine. Det er viktig at du ikke spør “ja og nei”-spørsmål, for det er lukkede spørsmål, og du får ikke vite hva som er de underliggende problemene til kunden. Og det bør du jo få vite om du skal klare å jobbe i dybden.

Ansvarliggjøre dem

Dette er sååå viktig. Veldig mange coacher ønsker å ha “løsningene” til kundene sine, men de skikkelige gode coachene hjelper kundene å reflektere selv slik at de finner de gode svarene inni seg. Det som skjer da, er at kundene får mye større eierskap i hva som bør og skal gjøres for å få resultater. Din rolle som coach er å være en fasilitator for endringene deres. Du er ikke ansvarlig for deres endring. Det er kundene selv.

Metoden

Ha en klar plan, og en god metode for hvordan du skal hjelpe kundene dine. Etter at du har lyttet skikkelig godt på hva kunden din vil, så lager dere sammen en plan, og du har en metode som du følger for å få resultater med hver eneste kunde.

Motivasjon

Det er superviktig at du som Coach og Mentor utvikler deg gjennom å ta kurs og utdanninger som hjelper DEG bedre å forstå hva kundene dine vil ha. Det hjelper deg å holde din motivasjon oppe, og du får inspirasjon fra andre i ditt marked. Ikke tro at du må gjøre alt alene. Jeg feilet mye i starten på dette området, og når jeg fikk meg mentorer og coacher, så løftet jeg meg selv mange hakk.

Tro heller ikke at det holder å ta et kurs en gang, og så er du ferdig. Bygg på din kompetanse hele tiden. Få flere bein å stå på. Hent inn energi fra andre som er dyktig i markedet, og gjerne dyktigere enn deg selv, for da løfter du deg selv opp og frem.

Vil du forresten lære mer om hvordan du kan gå fra hobby til godt betalt levebrød som coach på under 60 dager? Klikk her for å bli med å GRATIS webinar:

https://go.rachelwilmann.no/workshop-mars2022

Lag deg en strålende god coachingdag!

God klem fra Rachel 😊

Kanskje du også liker...

Populære artikler...